یاسی‌ترین

https://t.me/Yasitariin

یاسی‌ترین

https://t.me/Yasitariin

یاسی‌ترین

هرگز ندیده بودم چشم تو را چنین در خون و اشک غوطه‌ور، ای مامِ رنج‌ها! ای میهنی که در تو به خواری مثل اسیر جنگی یک عمر زیستیم. زین گونه زیستیم و به هق‌هق گریستیم.

به امید آزادی

بایگانی
آخرین مطالب

من گوش میدم ولی تو گوش نکنیا دختری!

شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ

اینکه مهستی در تلفظ بعضی حروف مشکل دارد( به قول همسرم چس‌لال!) یک مسئله است، مسئله دیگر خواندن مفاهیم بسیار غمگین، با آهنگ دامبولیست! نه که مهستی را دوست نداشته باشم ها. اتفاقا هم صدایش را دوست دارم هم شعر هم همان آهنگ‌های دامبولی. 

اما آنچه همیشه در من فعالیت میکند ذهنیست که بخش کمدی ماجراها را میبیند. دست خودم هم نیست. این نگاهم به ماجرا گاهی مخاطبانم را ناراحت میکند. مثل وقتی راجع به شعرهای سعدی و حافظ نوشته بودم یا موارد دیگر. این فکرها حتی در جدی‌ترین لحظات زندگی‌ام هستند چه برسد به مهستی که چس‌لال است! یا مثلا نمیفهمم چه فازی داشته وقتی میخوانده: مثل تموم عالم حال منم خرابه خرابه خرابه... مثل تموم بختا بخت منم تو خوابه تو خوابه تو خوابه... سنگ صبورم اینجا طاقت غم نداره نداره نداره... طاقت اینکه پیشش گریه کنم نداره نداره نداره... در ادامه دیریدیم دیریدیم دیریدیم دادادم دام... تلفیق تکان‌دهنده‌ای از غم و قر.

حالا با ذهن روانشناسم به موضوع نگاه میکنم. من خودم آدمی هستم که با موسیقی زندگی میکنم. اولین انتخابم موسیقی سنتیست و آواز. در مرحله‌ی بعد موسیقی پاپ مثل هایده و ابی و داریوش و... و حتی گاهی برای مفرح شدن آهنگ‌های چرت امروزی هم گوش میدهم.

اما همیشه برایم سوال است چرا اکثر شعرها مفاهیمی دارند که حس بدبختی و بیچارگی و ناتوانی القا میکنند. درست است که شاعر در لحظاتی از عمرش این اشعار را سروده که فاز عمیق شکست عشقی داشته اما بعضی از شعرها واقعا به حدی حکم کلی در مورد زندگی و آدم‌ها و آینده دارند که آدم میترسد. مثلا من فرض میکنم اگر دخترم کوچولو باشد و این آهنگ‌ها را بشنود، ممکن است یک سری حکم‌های کلی توی ذهنش تثبیت شوند. ما که به لطف اجباری انقلاب زدگی پدر و مادرم دوران بچگی‌مان را بدون موسیقی گذراندیم. کم‌کم که مامان و بابا خنک شدند و شل کردند فهمیدیم موسیقی چیست. خودم توی سن کم هایده گوش نکرده‌ام تا بدانم مثلا:

من از لب تو منتظر یه حرف تازه‌ام تا قشنگ‌ترین قصه‌ی عالم رو بسازم، چطور میتواند این فرض را ایجاد کند که همه‌ی آینده‌ی من به حرکتی از شخص دیگری مربوط است و خودم بی‌اراده‌ام.

مستی هم درد منو دیگه دوا نمیکنه غم با من زاده شده منو رها نمیکنه: یعنی من هیچ‌وقت نمیتوانم از پس مشکلاتم بربیایم و نمیتوانم حالم را عوض کنم و غم جزء ذاتی من است و محکومم همیشه غمگین بمانم. 

ای که تویی همه کسم بی تو میگیره نفسم اگر تو رو داشته باشم به هر چی میخوام میرسم: باز هم همه‌ی اهداف و زندگی یک آدم خلاصه میشود توی بودن کسی.

از این مثال‌ها زیادند. و مرا بیشتر توی فکر میبرند که این مفاهیم برای بچه‎های کوچولو اصلا مناسب نیستند. خب ما بزرگیم و شخصیتمان شکل گرفته. خود من همیشه هدفون ازم آویزان است. اما برای دخترکم فقط موسیقی سنتی خواهم گذاشت. ذهنش قدرت تحلیل ندارد و ممکن است جمله‌هایی که میشنود را به کل زندگی سرایت دهد و توی ناخودآگاهش دنیا را جایی ببیند که غمگین و شکست‌دهنده است و همیشه قرار است یک ناجی از آسمان بیاید که او خوشبخت شود و... 

ولی خدایی چرا صدای هایده انقدر قشنگ است؟ اول که به دنیا آمده یک حنجره بوده بعدا باقیش رشد کرده؛ رشدی تمام‌نشدنی از پهنا.

وقتی شعرهای آهنگ‌ها برای ذهن پاک و دست نخورده‌ی بچه‌ها انقدر مهمند، شما تصور کنید دیدن سریال‌های سمی جم چه تاثیر وحشتناکی دارند. سازنده این فیلم‌ها جنایت‌کار است. حتی بزرگتر‌ها هم تاثیر میگیرند چه برسد...

چقدر دلم میخواهد کوچولویم فقط بچگی کند. این روزها ویدیوهایی میبینم که مثلا یک دختربچه‌ی پنج ساله با ادا و اطوار در مورد پسری حرف میزند و میگوید میخوام باهاش ازدواج کنم و... حالم به هم میخورد... اما خانواده‌اش حتمن لذت میبرند و افتخار میکنند که ویدیو را پخش کرده‌اند. یا مثلا دختر بچه‌هایی که آرایش کنند خیلی بدم می‎آید. 

دختر کوچولوها باید توی دنیای عروسک‎ها و شعرهای کودکانه و رنگ‌ها، قصه‌های شیرین بابایی‌ها و ذوق برای خریدن مدادرنگی و... زندگی کنند.


پی‌نوشت: چهارشنبه بعدازظهر کاف و الف آمدند خانه‌مان. چقدر رفت و آمد و وحشی نبودن خوب است.


  • یاسی ترین

نظرات (۱۹)

  • و ما ادریک ما مریم؟؟؟
  • میدونی یاسی من وقتی پیاده روی میکنم یا طراحی یا چیزی میدوزم آهنگ گوش میدم
    اونوقت باید بیای آهنگایی که انتخاب کردمو و پخش میشه رو گوش بدی بعد از آهنگ" علیرضا قربانی "آهنگ" بلای اندی" و بعد از" شام مهتای داریوش" آهنگ" به من بگو دروغهاتو یا این که اون قسم هاتو از سوزان" پخش میشه بعد یه دکلمه سوزناک از علیرضا آذر
    در این حد بی ثبات
    جان دل مشکل از خواننده ها و شاعرا و دیدشون به دنیا نیس مشکل از شماست که میخای برای بچه هایده بزاری
    قربونت برم برای دختربچه ها باید خاله ستاره و خاله شاپرک و چه میدونم از این خاله ها بزاری.  
    پاسخ:
    :)))))))) مریم قاطی نمیکنی تو؟؟؟ 
    به من بگو دروغاتو عااالی بود :))))

    بعله خاله مریم جوجوها نباید هایده بشنون ^_^
    شخصن وحشی بودن و نو رفت ، نو آمد را ترجیح میدهم!
    :))
    پاسخ:
    :)))) 
    بعد از مدتها توحش، روحیه ام عوض شد. 
    ما بچه گیه پر امکاناتی نداشتیم ولی خوب بازی کردیم .حسابی شیطنت کردیم.حسابی دویدیم وخندیدیم .عروسکهامون مثل خودمون بچه بودن و ما مامان اونا بودیم.ولی الان عروسکها زن هستن و بچه عروسک بازی نمیکنه .زن بازی میکنه.
    متاسفانه بچه ها قبل از اینکه بچه گی کنن از جهاتی بزرگ میشن وبا مفاهیمی که مناسب سنشون نیست اشنا میشن
    پاسخ:
    واقعا. بچگی ما خیلی بهتر بود.
    اینطور فیلما رو میبینم از بچه های الانی انقدر میترسم. میگم اصلا گیریم من بچمو درست تربیت کردم اگر رفت مهد یا مدرسه اینارو شنید چی ؟
    عهه چه جالب شاید به خاطر همینه که من یکی دو سالی میشه که کمتر آهنگ با کلام گوش میدم الان اصلن تحمل شنیدن ترانه ندارم مگه اینکه زبونشو نفهمم !!! یعنی فقط به خاطر ریتم قشنگش گوش بدم که ممکنه ترانه چرتی هم داشته باشه
    :-)
    حس منم راجب بچه ها همینه ویدیو هایی که از پسر بچه ها میاد بیرون شامل این موضوعه: اشاره به بخش خاصی از بدنشون!، جیش کردن
    در مورد دخترا هم اینه: آرایش، رقص، شوهر کردن
    ما که بچه بودیم مامان هامون تو فاز این بودن که نسل جدید باید پیشرفت کنه هی تو گوشمون میخوندن دختر باید درس بخونه آگاه باشه شغل داشته باشه گلیمشو خودش از آب بکشه قوی باشه ...آخرش ما این از آب دراومدیم که صبح تا شب سایتها رو بالا پایین کنیم که زن چه جوری باشه جذاب تر و تو دل برو تره!!!  همچین دنبال " چگونه زن باشیم" هستیم که یادمون رفته بابا ما زنیم زن بودن که آموزش نمیخواد خودت باش!! 
    وای به حال این نسل که از الان تنها تعاریفی که از دختر بودن میشنون اینه که چه سنی ازدواج کنن بهتره و چه شکلی آرایش کنن جذابترن
    پاسخ:
    کلا حوصله نداری خواننده حرف بزنه :))))))))))
    آره دقیقا موضوع حرفا با بچه‌ها شده همین. همینه که منو میترسونه. خب من بچمو تو غار که نمیخوام بزرگ کنم. تو همین جامعه است :/ من نگم یکی دیگه میگه بچه هم سریییییییع یاد میگیره.

    آره ها مریم... من دقت نکرده بودم. من یه نامه دارم، دبستانی بودم برای مامانم نوشتم مامان میخوام آرزوهامو برات بگم!! آرزوم تو اون سن این بود که برم دانشگاه. از بس که میگفتن تو خانواده. مامانم هم نوشته بود تو دختر باهوش و درسخونی هستی :)) مطمئنم میری. 
    موقع عقدم 23 ساله بودم. بابام وحشت داشت میگفت آخه مگه بچه رو شوهر میدن :))) من نمیدونم شما( من و مامان که به زور من راضی شده بود) چتونه؟ مگه دیر شده؟
    اوهوم :)
    سلام عزیزم . خوبی ؟؟؟؟ وای من اون کلیپ دختر بچه ای که از پسر مورد علاقه ش میگه دیدم . چقدر حرصم گرفته بود با دیدنش . دختره ی پر رو . اون بزرگترشم بدتر از اون . باورت میشه یاسی ؟ من هنوز می ترسم که ذهن دخترم درگیر این جور مسائل بشه . البته بی شک تو مدرسه و جمع های دخترونه خواهی و نخواهی درگیرش میشن ولی خب دوست ندارم خودم یا بزرگترها مثلا بیان بگن فلانی رو باید عروس بگیریم و این جور حرفا . بدم میاد . متنفرم از اینکه دستی دستی خودمون همچین افکاریُ توی ذهن بچه ها تزریق کنیم . 
    ولی خودمونیما عجب حلاجی کردی ترانه های این دو خواهرُ :)))) دلم یهویی هایده خواست . 
    پاسخ:
    سلاااااااااام آوا گلم خوبی؟
    وای خیلی بد بود آوا من شکنجه شدم تا کلیپ تموم شد :)) یکی نبود بگه مجبوری نگا کنی خوب :) اما فضولی پایان‌ناپذیرم نمیزاره که! یه بارو باید تا آخر ببینم هر چیزی رو!
    آره واقعا سخته. دخترداشتن از پسر سختتره حق داری من از حالا میترسم! باید از شما دخترداری یاد گرفت آوا بانو :)

    آخ آخ بری جاده شمال... بعد یه نفر پایه هم کنارت باشه هی چای بریزه تو سکوت تو جاده پیچ بخوری و هایده گوش کنی :)
    یاسی دوستم سلام
    عزیز میدونی الان نی نی با گوش شما میشنوه ؟اگه دوس نداری تو کوچولوییش بشنوه الانه شما هم نباید گوش بدی!
    پاسخ:
    سلام عزیزدل :)
    بلی بلی حق با شماست و از این روست که ما ترجیح میدهیم دستگاه‌ها رو یادش بدیم :)
    سلام یاسی. 
    تقریبا توی این پست با اکثر حرفهات همدل بودم. یعنی من همیشه تعجب می کردم چطور این شعرهای در اوج غم با آهنگهای در اوج شادی خونده میشه؟ و بعد من که بیشتر محو شعرم تا ریتم، با همین آهنگهای به ظاهر شاد بقیه انچنان یاد شکستهای عشقی ام می افتادم و گریه میکردم که حد نداشت:دی و فکر میکردم چطوره که اطرافیانم اینطور نیستند آخه؟! 

    راست میگی یاسی. گوش بچه رو نبایست با این چیزها پر کرد. خوشبختانه از سال حدودا 88 من خودم رو از حالت معتاد به موسیقی نجات دادم و الان هر از گاهی اونم فقط چیزهای خوب رو گوش می کنم. حالا دیگه باید بیشتر هم مواظب باشم. چون تاثیر القا توی سنین بچگی مثل حکاکی روی سنگ میمونه و درست کردنش خیلی سخت تره تا پیش گیری از ایجادش. 
    پاسخ:
    سلاااااااااام محبوب :)

    :))) تو خیلی باحالی! 
    اوهوم خیلی تاثیر داره خیلی. ناااازی نی‌نی :) کنجکاو شدم بیام ببینم چه خبر از جوجوت. الهی که خیر و سلامتی باشه :*
    یاسی کلییییییی حرف برای این پستت دارم!!! نمیدونم چرا

    الان از استخر اومدم و  در جهت یاد گرفتن نوعی شنا کلییییی اب نوش جان کردم و حالم داره بهم میخوره :(((

    وااای اره من امروز ویدئوی اون دختر پر رو رو دیدم!!! خیلی بزرگانه حرف میزنهههه!!!

    رشدی تمام نشدنی از پهنا :)))))))))) کلیییییی خندیدم :))))
    پاسخ:
    الهی خوب بگو :))
    خوووووش به حااااالت منم استخر میخوام :) ولی نمیدونم میتونم برم یا نه.
    چه جور شنایی بود مگه :)))))))))))))))) اییییییییی فک کن چن نفر تو اون آب بودن :)) آیکون خباثت!

    دیدی؟ :/

    :))))
    وای یاسی اون کلیپ رو که دیدم فقط اعصابم بهم ریخت،خواهر کوچیک منم همسن و ساله همون دخترکه...
    باورم نمیشد مامانش بهش می گفت شاید دوست دختر داشته باشه...!
    فکر کنم تگه خواهرم اینارو میگفت خودمو میکشتم...واسه این حرفها فوق زوده...!
    پاسخ:
    :| خیلی بد بود به همسرم گفتم حاضر نیستم حتی بهت نشونش بدم و دوباره ببینمش!
    واقعا اون بزرگترش که نمیدونم مامانش بود یا کی اون مقصره :/
    ای جوووووونم چه خوب خواهر کوشولو داری :)
    اون ویدیو رو منم دیدم که دختر بچه می گه من می خوام باهاش ازدواج کنم خیلی جالبه این بزرگ شه چی می شه تازه می گه" دیدم دوست دخترم داره بغلشم کرده " 
    دقیقا عین بچگی ما می مونه:))))
    پاسخ:
    رویا :)))))))))))))))
    آره عین بچگی ما! اسکل‌های شادی بودیم!


    خخخخ....من به این فکر میکنم که یه بچه ای این اهنگ هایده میگه شبا همش به میخونه میرم من سراغ می و پیمونه میرم من رو گوش کنه :))))))
    البته منکه روانشناس نیستم ولی با همین معلومات خودم میگم اهنگ های سنتی هم واسه بچه ها خوب نیست . ترانه های بچگونه الان زیادن توی بازار . ازونا گوش کنه . البته این وظیفه پدر و مادره که خوب هاش رو جدا کنه و در اختیار بچه ش بزاره . تازگی ها یه سری بسته های اکوزشی هست که با ترانه کلی مفاهیم یاد بچه میدن یه سری سی دی هایی و کتابهایی هم در کنارش هست برای اموزش پدر و مادرا و تمرین با بچه ها . خیلی خوبن . ازونا حتما بگیر . راستی ترانه ای بود که میگفت گنجشک لالا شب تاب لالا.... اونو یه دوستم که خارجه است میگفت وقتی باردار بودم شبا قبل خواب گوش میکردم الان میگه شب هروقت بچه م رو میخام بخابونم یا حتی وقتی دل درد و گریه میکنه اینو براش میزارم سریع اروم میشه !!! بچه ش هنوز شیش ماهش نشده !!
    پاسخ:
    :))))))) فک کن بچتو از میخونه جمع کنی!
    آره خب قطعا ترانه کودکانه مناسبش نه چهچهه استاد :))) ولی منظورم اینه که حداقل براش بد نیست و ذهنشو مخدوش نمیکنه تازه گوشش به موسیقی عادت میکنه و اگر خواست بره سازی یاد بگیره خیلی راحته.
    ای جاااااااانم :))
    مرسی یادآوری کردی. منم میتونم به یه آهنگی عادتش بدم از حالا. 
    عزیزکم جوجوها همه چیزو خوب میفهمن 
    عاشق این گیردادناتم,حیف اون دو فوت کردند والا ی ایمیل میزدیم میپرسیدم ماذا هذا فازا که آنگاه که غمگینی باید قر دهی؟ذهن کنکاش گرت میخواد ته و توی همه چیز رو کشف کنه.نمیدونم رشته ات باعث شده یا روحیه ی تو باعث رشته ات شده که اینقدر تحلیل گری.
    ..
    اگه دختر,دختر توست مطمین باش که شاد و شنگول خواهد شد.موسیقی رو هم که اون انتخاب نمیکنه وقتی مامانش گوش میده مثل تموم عالم حال منم خرابه اون هم میشنوه کلا خودت باید سبک موسیقیت رو به پیرمرد مهربون مزرعه داره تغییر بدی .
    یاسی تربیت اصلا اصلا با کلام نیست با عمله و اون هم عمل صادقانه یکهو چشم باز میکنی میبینی دخترت یا پسرت شده کپی تو و همسرت بی اینکه یادش بدی.تو و همسر هر جوری هستید آلمای لپ گلی هم همانگونه خواهد شد.
    پسر من تاثیر محیطی کمی روشه چون دور و برش بچه نیست و اطرافیانم هم فقط مال خودمند نه همسرم بی اینکه من بگم یا بخوام کمترین حرکاتش یا کپی منه یا باباش و تو قشنگ میتونی تشخیص بدی این از کدومه.پس هیییچ نگران تربیت نباش دخترت عاالی میشه
    پاسخ:
    :)))))))))))))) خیلی خوب بود! آره حیف نیستن جوابگو باشن!

    آفرین و احسنت! بلی! بچه‌ها همونی میشن که هستیم. نه اونی که میگیم. یا میخوایم باشیم. جلو بچه با صدا بلند نمیگوشم که هدفون میزنم!
    حالا نیس من و باباش عالی هستیم! محض شکست نفسی یا زدن خودچس‌کن به برق نمیگما، واقعا من و باباش موجودات غریبی هستیم؛ دو تا آدم خوددرگیر! بچه چه خواهد شد خدا عالمه :)))
    بذار دختری بدنیا بیاد بعد برو
    هم ممکنه خدانکرده زمین بخوری هم اینکه آب استخر خیلییی کثیفه
    داشتم تو قسمت عمیق تمرین میکردم :)))
    اخ اخ اتفاقا اون لحظه ک داداشم اومد دنبالمون و بهش گفتم ک کلی اب خوردم ده دقیقه فقط داشت از کثیفی اب و خانومایی که تو اب .... حرف میزدددد اه اههههه حالم بهم خورد

    پاسخ:
    اییییییییییییییییییییییییی :)))))))))))))))))))
    من روانی اون + شدم 
    در کل پست عااااالی کاااااملا موافقم فقط در کودکانه های یک دختر لی لی نقش مهمی داره ها:-D
     من نمیذارم بچم بدون حضور خودم اب بخوره :-D بچه !!!هههااار هااااار هاااار!!!! من!!!!!
    پاسخ:
    کدوم + صخره جون؟

    واااای من لی لی یادم رفت :))) آره آره خیلی مهمه ;-)

    یاااخدا چه مامانی!
    مامان؟!؟!

    اهاع ببخشین + نبود پی نوشت را مقصود بود


    پاسخ:
    اوهوممم. مثلا وقتی مامان شدی ;-)

    آهااان اونو میگی :)))
    منم به این فکر کردم که اکثر شعرها درباره جدایی و بی وفایی و تنهایی و نرسیدنه. همین الان که اکثر نوجوونا دنبال اینن که برن تو فاز شکست عشقی و افسردگی یه علتش همینه
    پاسخ:
    اوهوم.  و اینکه سن بلوغ هم اومده پایین. از ده سالگی همه شکست عشقی خوردن :)))
    دیدی گفتم کلی حرف دارم برای این پستت؟
    اون اهنگ لیلا فروهر که سرخوشانه میگه : ای دل تو خریداری نداری... من فک میکردم میگه : ای دل تو خری! داری ؟نداری!  انگار که داره میپرسه که ایا تو خر داری یا نداری؟
     راستش من بچه بودم ترانه هارو فقط حفظ میکردم  و کاری به معناشون نداشتم..تازه خانواده ی ما ازون دسته بود که همییشه موسیقی توش گوش داده میشده از هرسبکی و فک میکنم هیچ تاثیری رو من یکی نداشته :))) البته که گیج هم بودم و ترانه هارو اشتباهی معنی میکردم :)))
    پاسخ:
    خب من عاشقتم خل!
    :)))) من تو فیسبوک یه پیجی میخونم اسمش اینه: من کدوم ترانه ها رو اشتباه میشنیدم. واای عالیه. من خودمم کج شنوایی زیاد داشتم. 
    تو عمق معنی نرفتی :))))))
    یاسی جوووون به نظرم بهترین انتخاب برای بچه ها با اون روح بکرشون موسیقی بدون کلام ه.هم اثر مثبت داره هم آرامش بخشه و هم پیش زمینه ای به بچه ها راجع به دنیا و آدم هاش نمیده.
    پاسخ:
    آره عزیزم همینطوره.  مخصوصا که دوست دارم گوشش آشنا بشه 
    :-)
  • آقای سر به هوا ...
  • دامبولیست خیلی خوب بود :))))))))))
    بـــــــــــــــــــــه روزم ! اگر سیگار میکشی این پست رو نخون !
    پاسخ:
    :)))

    الان که نمیتونم بکشم!

    پس کان لم یکن تلقی میشود!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">